Monday, August 6, 2007

.........................

لا أدرى لماذا أكتب هذا الكلام الآن؟؟؟
حتى إننى لم أجد له عنواناًَ
لكننى شعرت برغبة فى الكتابة فكتبت
لقد مررت بتجربة فى الأيام الماضية أدعو الله ألا يريها لأحد، ألا و هى تجربة إجراء عملية جراحية
شعور لا يمكن وصفه
ممر طويل للوصول إلى غرفة العمليات، لا أدرى لماذا خطر فجأة على بالى شعور المحكوم عليه بالإعدام أثناء اقتياده لتنفيذ الحكم
أنا أعرف أننى لست ذاهباً للإعدام و لكنى فى نفس الوقت أشعر أننى لن أعود
غرفة باردة، منضدة باردة، كشافات مبهرة، و أهم من هذا كله شريط الذكريات
!!!لا أدرى كيف انسابت هذه الذكريات دفعة واحدة
لقد رأيت خلال دقيقة أو دقيقتين- وهى المدة ما بين رقادى على المنضدة الباردة
و ذهابى عن الوعى بعد أن قام طبيب التخدير بعمله العبقرى-وجوه كل من عرفت فى حياتى و تذكرت أحداثاً لم أتخيل أن عقلى مازال محتفظاً بها
وضع طبيب التخدير سن المحقن فى وريدى و للعجب لم أشعر بألم أثناء اختراق المحقن لأنسجة ظهر يدى و وريدى
كأن هذا لم يعد جسدى
لحظة عجيبة حدث فيها انفصال ما بين روحى و جسدى، كلا لم أمر بتجربة الدنو من الموت و لكنى مررت بشعور لا يمكن وصفه
حول المنضدة التف عدد من الأطباء ينتظرون غيابى عن الوعى ليقوموا بعملهم الروتينى و رغم حالتى إلا اننى لاحظت هدوء أعصابهم و عدم مبالاتهم كأنهم ينظرون إلى طعام ينتظر أن يأكلوه، أنا بدورى شعرت أنى فريسة سقطت وسط قبيلة من أكلة لحوم البشر
أفرغ طبيب التخدير المحقن فى عروقى و فى لحظة واحدة تحول شعورى بالخوف إلى شعور بالاطمئنان، لا أعرف كيف حدث هذا و لكنه حدث
لكننى-و لله الحمد-استطعت أن أنطق الشهادة قبيل غيابى عن الوعى بأجزاء من الثانية
كنت حريصاً بشدة على فعل ذلك
و كما يقول العبقرى(د.أحمد خالد توفيق)فإن الإنسان لا يذكر كم مرة كاد يموت فيها
و لكن هناك مرة يشعر أنها الأخيرة، هناك مرة أخيرة حتماً
بعد لحظة واحدة-أو أقل قليلاً-استيقظت لأجدنى راقداً فى حجرة و حولى أسرتى يهنئوننى على السلامة، كنت أسمعهم و لكننى لم أستطع الرد عليهم كنت أشعر أننى لست منهم، أنا قادم من مكان آخر،من عالم آخر
استمر ذهولى بعض الوقت، لا أدرى إن كان هذا الذهول بسبب التجربة التى مررت بها أم اننى أتفلسف و كل هذا مجرد أعراض عادية تنتج عن التخدير
فكرت فى هذا فتذكرت سؤال عمنا صلاح جاهين حين قال
ياترى أنا مت........ وللا وصلت للفلسفة
فى المساء كنت قد استعدت قواى إلى حد كبير، لكننى أصابنى الرعب عندما أخبرنى الطبيب أننى ممنوع من الحركة لمدة شهر
شـــــــــــــــــــــــهــــــــــــــــــــــــــر
كيف أتمكن من ذلك و أنا إنسان ملول بطبعى
و لكن الأيام تمر، فأنا أكتب هذا الكلام بعد أن انقضى نصف هذا الشهر تقريباً
الحمد لله
حقيقة لا أدرى لماذا أكتب هذا الكلام الذى أعرف أنه لن يهم أحداً
لكنه داخلى و أحببت أن أعبر عنه قدر إستطاعتى
أعرف أنه ليس عملاً أدبياً، و لا مقالاً سياسياً حتى يقرأه الناس و يرسلوا تعليقاتهم و لكن من قال اننى أنتظر تعليقات، أنا فقط شعرت برغبتى فى شىء ففعلته
شعرت برغبة قوية فى أن أصف كيف أفادتنى هذه التجربة
لقد عرفتنى- و ربما لأول مرة- الفرق بين الصديق الحقيقى و الصديق المزيف
لقد عرفتنى أن هناك بالفعل من يهتم لأمرى
لقد عرفتنى أنه إذا رحلت فإن هناك من سيبكى لأجلى
شعور رائع أن تشعر أنك لن تأتى الحياة و تذهب دون أن يشعر بك أحد
حقيقة أشكر من أعماق قلبى كل من اهتم لأمرى
أشكركم جميعاً
و لا أراكم الله مكروهاً فى عزيز لديكم


18 comments:

Ert3ashat said...

الف سلامه عليك بجد

مدونتك جميله اوي :)

NeRmeeN said...

الف حمد الله على سلامتك...وأكيد كلامك وتجربتك يهمنا ..لان اى حد فينا ممكن يمر باللى انت مريت بيه

وان شاء الله يفوت الشهر..وتتحرك وتروح و تيجى زى ما انت عايز

تحياتى

vision said...

حمد لله بالسلااااااااااااامه وانا الى فكراك زهقت من المدونه صحيح ان بعد الظن

سلاامتك الف سلاامه ويارب دى اخر مره رجللك تعتب عند المستشفى ولا حتى عند اى دكتور سلاامتك يا معلم مستنيينك تقوم بالسلاامه عالشان تتابع الشغل

أحمد سلامــة said...

عرفت صديقا واطى في الماضلى القريب
دخل الى المستشفى لإجراء عملة جراحية
وأعلمنى بذلك بعدها بأسبوع
وتحجج بأسباب فارغة لم تقنع احد
ولا اعلم ماذا كنت سافعل لو لا قدر الله حدث له مكروه في هذة الجراحة
ربما كنت كرهته طيلة عمري
وربما كنت كرهت نفسي
فهو اغلى عندي من الكثير
======================
حمدالله عالسلامة يا احمد
ومتعملش كده تاني

dr.D said...

علي فكره ياسلامه أنت عارف من أول يوم وأنا اللي قولتلك بنفسي وبطل بقه الحركات دي وبصراحه أسامه عنده حق ولزمن تبوس راسه

hoda omran said...

مش عارف أعلق بس
أقل كلمة ممكن اقولها ألف مليون سلامة عليك

أحمد سلامــة said...

dr za3bolla
أنا قلت صديق واطي
مش اسامة حبيبي
بطلو جهل بقى واتعلمو تقرو
ولا انت رأيك ايــــــــــه

yasmina said...

حمد الله على السلامة
وربنا يشفيك ويعينك يا رب

dr.D said...

بطل ياسلامه تتلاعب بالالفاظ .المفروض أنك كبير علي الحاجات دي عندك رد قوله معندش حط الجزمه في بقك واسكت

Najwan said...

حمد الله على سلامتك
بس انا معرفتش ايه هي العمليه ؟؟

Anonymous said...

حمد لله على سلامتك لحظات من خلالها نعرف قيمة الحياة ومدي سعادتنا بها ادامها الله عليك وحفظها لك

hoda omran said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

أحمــــــــــــــــــد
انت فيييييييييين

emy said...

أحمد ألف سلامة ليك وسورى انها جت متأخر وعلى فكرة أسلوبك فى الكتابة فوق الرائع ومنتظرين
منك المزيد
تحـــــــــــــياتى

O S A M A said...

الف سلامه عليك معلش جيت متاخر وباذن الله الواتى تبقي في احسن حال

وكل سنه وانت طيب

سلامى لك

أسوور said...

ألف سلامة ليك
بس مافهمتش ايه نوع العملية؟

تحياتى

Wael Saad said...

alf salama 3aleek ya prince el laylaaaaly :D ....danto 3aysheen 7ayatko 3ala Blogger wana ma3rafsh :D

Mr_Tea said...

Ert3ashat
الله يسلمك و متشكر على المجاملة
و ربنا يقدرنى على رد الزيارة
يا ريت تشرفينى بالزيارة تانى
تحياتى
===================
Nermeen
الله يسلمك و بعد الشر عليكى انتى و السامعين
و أتمنى دى ماتكونش الزيارة الأخيرة
تحياتى
===================
Camera_girl
الله يسلمك يا أميرة
أنا فعلاً كنت زهقت من المدونة لكن لما الواحد
بيلاقى أصحاب زيك مهتمة بيتكسف على دمه
مستنى متابعتك ليا على طول
و ألف مبروك على الإنتاج الجديد
تحياتى
===================
Mr_coffee
الله يسلمك يا سلامة و متشكر على الكلام الجميل ده
و ماتخافش كل مرة هعمل فيها عملية هبلغك قبلها
تحياتى
===================
Dr. D
متشكر على مجهودك فى تهدئة النفوس
بس أنا نفسى أفهم انت ايه موضوعك مع بوس الرأس؟
تحياتى
====================
Hamasat
الله يسلمك
و اعتبرى تعليقك وصل
تحياتى
====================
Mr_coffee
المرة دى الكلام مش موجه ليا
عشان كده مش هتدخل
====================
Yasmina
الله يسلمك يا رب
و يارب تكررى الزيارة
تحياتى
====================
Dr. D
برضه ماليش دعوة
====================
Najwan
الله يسلمك
العملية فى النملية
مستنيكى تزورينى زيارة حلوة زى ما وعدتينى زمان
فاكرة ؟؟؟
====================
قلوب حائرة
الله يسلمك
و متشكر على الدعاء الجميل
و أرجو أن تستمرى بزيارتى
تحياتى
====================
Emy
الله يسلمك
ولا يهمك المهم انها جت
و متشكر على المجاملة
تحياتى
====================
O s a m a
الله يسلمك
متشكر ليك جداً
و أتمنى متابعتك
تحياتى
====================
ياسمين
الله يسلمك
العملية فى النملية برضه
يا ريت تكررى الزيارة
تحياتى
====================
Wail Saad
Allah yesallemak ya man
We mabroooook el blog beta3ak
E7na m3ak ya basha 3la tooool
Ta7iaty