Sunday, March 4, 2007

خواطر بالنعناع


شجعنى عاشور بمقاله الأخير على أن أتكلم فى موضوع تاعبنى بقالى مدة ، إحنا ليه بنخاف نتكلم فى أى حاجة ترتبط بكلمة (دين) ؟
حتى لو كان إرتباط غير شرعى من إختراعنا إحنا ؟؟؟!!!
ذكرنى كلامه عن صديقه المتدين (قال يعنى إحنا كفرة) و الذى اعتبر أن أى رأى مخالف لسيدة محجبة هو ضد الإسلام بصديق لى كاد يكفرنى لمجرد أنى أبديت إعتراضى على أغنية واما الدينية
تصوروا هذا ؟؟؟!!!
أنا مازلت مصَر على أن هذه الأغنية "بجحة" كيف تخاطب رسول الله صلى الله عليه و سلم و تقول له (كان نفسى عينى تشوف ملامحك) لقد إندهشت فى بداية الأغنية و لكن وصلت دهشتى ذروتها عند جملة (خلدت فى الإسلام مكانك) عند هذه الجملة أعدت الأغنية إلى بدايتها لأتأكد أن الأغنية ليست للشعراوى رحمه الله مثلاً ، ولكنى تأكدت أنها للرسول عليه الصلاة و السلام
كيف نصف من أتى بالإسلام أنه خلد فيه مكانه ؟؟؟
حد يرد عليَا ، أنا هتجنن ياعالم
لأ و المصيبة الكبيرة هى إستنكار صديقى لتعلقى على الأغنية
لماذا لأنها أغنية دينية تصوروا
نحن الذين أطلقنا عليها هذا اللقب ثم صدقناه و بالتالى أعطينا مجرد أغنية قدسية لا تستحقها
تماماَ كالذين صنعوا صنماَ ثم عبدوه
نحن مولعون بالتسمية بلا أى مبرر
لابد أن نسمى الأغنية إما رومانسية أو عاطفية أو وطنية أو دينية ، إلخ
و لابد أن نسمى الفيلم إما إجتماعى أو رومانسى أو أكشن ، إلخ
والمطرب إما شعبى أو مغنى أو مؤدى أو عالمى ، إلخ
والممثل إما كوميدى أو تراجيدى أو أكشن ، إلخ
هذه مجرد أمثلة لما نعيشه فكرياَ
لازلنا حتى الآن نؤمن بأفكار أسلافنا و عاداتهم و تقاليدهم إيمان أعمى دون تفكير أو إعمال للعقل
و فى رأيى أليس هذا هو سبب تمسك الكفار بكفرهم (مع الفارق)
فأنهم لا يريدون تغيير كلا آبائهم و أجدادهم
نحن نفعل نفس الشىء
ننفذ العادات و التقاليد دون تفكير
للأسف
هو أنا كنت بتكلم فى إيه ، ثانية واحدة أشوف أول البوست
آه ، إيه اللى خلانى خرمت كده فى سكة تانية
الظاهر المفروض أسكت أحسن
يللا ســـــــــــــلام
على فكرة يا عاشور نسيت أسألك
إنت إيه تخصصك ؟؟؟

6 comments:

قصاقيص said...

انا قريب اوي اتكفرت بسبب اني قلت"فلانة دي لابسة إسدال إزاي وحاطة مايك أب ومتنمصة "ده المعني المهذب للي انا قلته طبعا" فدوا اللي واقفين"ملحوظة:كلهم ممن إرتدوا الحجاب الشرعي من وجهة نظرهم"الخمار""0......."انتي مين انتي عشان تقولي كده...انتي اساسا لبسك كافر وسلوكك كافر"ده طبعا علشان انا بلبس بناطيل....انا ما انكرش ان ده مش صح..بس أكيد برضه مش مدعاه للتكفير"0
وبعدين احنا ليه بنكفر بعض بناقشنا في حاجات لم ينزل بها من سلطان........يعني موضوع الاسدال ده مثلا بصراحه انا ماقريتش ايه او حديث بخصوصه قبل كده
لو حد قري يقوللي ويقيني شر التكفير

Mr_Tea said...

متشكر جداَ يا مى على مشاركتك
و على إهتمام أديبة مثلك بشخص مثلى وأعتقد إننا لازم نعطى وقت للكلام عن هذه الظراهر الموجودة فى مجتمعنا و التى ألقيتى الضوء مشكورة على شكل آخر منها
ده أولا
ثانياَ ، إيه الحلاوة دى ؟؟؟0
أنا بعد ما قرأت (هقفل الدفتر) حسيت إنى امام أديبة حقيقية و جامدة جداَ و بقى نفسى أتعرف عليكى جداَ

قصاقيص said...
This comment has been removed by the author.
قصاقيص said...

أديبة حقيقية وجامدة جداً مرة واحدة؟؟!!؟
ربنا يخليك ...أنا كده هصدق
عموماً أنا اللي يشرفني إني اتعرف بيك يا
MR/TEA

أحمد سلامــة said...

بصراحة يا عم الشاي انت البوست بتاعك ده معجبنيش فيه غير ان انت اللي كاتبه
بس غير كده كلام عايم ومتكرر
جتني القرف
إيه قلة الزوق دي ؟؟!!

Anonymous said...

أولا.....كلامك جميل
ثانيا....ديه لسلامة...."لولا أن الكلام يعاد لنفذ"على بن ابى طالب
ثالثا........لم أقصد بالصديق المتدين اننا كفار
و أعلم أنك تقولها على سبيل الدعابة
راجع مقالتى "عن الدين و الأشياء الأخرى الجميلة" و أقرأ مقدمتها لتعرف ماذا أقصد
رابعا.....أنا أحب أغنية واما ديه
و لا أعتقد بوجود أى تجاوزات فيها
الرسول فعلا خلد فى الاسلام مكانه
ايه الضرر فى الجملة ديه؟
خامسا......رغم انك مش مزة يا احمد يا اسامة
بس هقولك تخصصى نسا
سادسا.....و حياة ابوك يا شيخ تشيل كاظم